14:00 – 15:30
Přednáška: Robert Stradling: Multiperspektivita prostřednictvím sad pramenů
Poznávání historie skrze badatelský přístup založený na práci s prameny klade velké nároky na výběr a způsob prezentace historického materiálu nejen pro žáky, ale též pro vzdělavatele samotné. Přednáška naznačí způsob, jakým se vyrovnat s nutnou redukcí a zachovat přitom klíčové vzdělávací a poznávací principy. Zvláštní pozornost bude věnována multiperspektivitě, tedy znalosti různých dobových pohledů jednotlivých aktérů historických dějů.
Záznam přednášky v anglickém jazyce
Záznam přednášky v českém jazyce
16:00 – 17:30
Kurátorské principy ve vzdělávání
Doby, kdy učitel (muzejní pedagog, didaktik) byl jen moderátorem historické pravdy obsažené v učebnici dějepisu (libretu výstavy, expozice), pomalu odcházejí do minulosti. V současné době se po vzdělavateli žádá aktivní přístup k edukaci, založený mj. i na didaktické analýze historických témat a výběru vhodného učiva. V rámci tohoto bloku budeme diskutovat tuto “kurátorskou” roli učitele či jiného vzdělavatele a dilemata, která tyto nutnosti přináší.
Záznam panelu
Moderátor: Jaroslav Pinkas
Lenka Řezáčová, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola Krnov
Historie ve sborovně, na chodbách a v učebnách
V rámci hodin Historického semináře pracuji s žáky na různých ročníkových projektech, jejichž dílčí části prezentují spolužákům formou výstav v prostorách školy. Např. „100 let Československa“, „Jak se žilo před 30 lety", „Můj původ". Nedílnou součástí Historického semináře je práce s rodinnou pamětí - rozhovory s pamětníky o různých tématech, např. o každodenním životě v době normalizace, o bydlení v tehdy typických panelácích, kam se jezdilo na dovolenou, školství apod. V době uzávěrky příspěvků ještě nejsou hotové „Kroniky/Deníky o době uzavřených škol“.
Více
Iva Krupauerová, Severočeské muzeum v Liberci, p. o
Moderní dějiny v muzejních programech pro školy
V běžném životě neustále narážíme na emotivní nebo zkratkovitý výklad dějin. Díky své široké pramenné základně mohou paměťové instituce zaujmout ve vysvětlování, co se za takovým výkladem může skrývat, zásadní roli. Problematice, proč jsou některá dějinná témata stále živá, se v našem muzeu v poslední době věnovaly workshopy „Srpen 1968 v Liberci“ a „Konfiskované osudy“. Žáci odkrývali souvislosti vybraných událostí pomocí heuristické metody práce s autentickými prameny a pomocí vlastního prožívání inscenovaných situací. Výsledná zjištění pak společně s lektorkami konfrontovali se současným výkladem daných témat a jejich aktualizací ve veřejném mínění. Kromě ukotvení znalostí o moderních dějinách regionu směřovaly workshopy zejména k rozvoji mediální gramotnosti, kritického myšlení a afektivních dovedností žáků. Zároveň chtěly poukázat na společenský význam plurality výkladů dějin.
Příspěvek reflektuje funkčnost takto postavených workshopů pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ a porovnává efektivitu různých forem výuky (skupinová činnost, diskuze, výklad, názorné pomůcky, autentické prostředí a předměty) při heuristicky postavené práci oproti jejich užití v inscenovaných dějinných událostech.
Více
Petr Hudec, Národní památkový ústav
Památková edukace je signálem
Příspěvek se ohlíží za dosavadním, zhruba desetiletým rozvojem památkové edukace v gesci Národního památkového ústavu. Z pedagogického hlediska se jedná o specifický typ mimoškolní výuky nebo volnočasové vzdělávací aktivity, která nejenže probíhá v autentickém historickém prostředí, ale památky a památkovou péči, resp. kulturní dědictví v celé jeho šíři, chápe jako svůj vzdělávací obsah. Od galerijní a muzejní pedagogiky, na kterou navazuje, se liší akcentem na historické prostředí (genius loci) a oproti běžným prohlídkám památek s průvodcem umožňuje větší míru participace účastníků (zážitkové, tvůrčí, smyslové aktivity aj.). V této souvislosti má velký potenciál pro výchovu a vzdělávání veřejnosti i trvalou udržitelnost památkové péče. Vzdor tomu se nedaří památkovou edukaci po vzoru muzejní pedagogiky plošně rozšířit. Příspěvek naznačuje další možný vývoj a namísto dokladů „mrzuté praxe“ předkládá pozitivní příklady. Památková edukace je totiž signálem, nikoliv ozvěnou!
Více
Kamil Činátl, FF UK, ÚSTR
Historická gramotnost po česku?
V zahraniční didaktice se prosadily kompetenčně zaměřené přístupy k výuce, které podporují rozvoj historické gramotnosti. Jak tyto koncepty aplikovat v českém kontextu? Příspěvek představuje aktuální světové trendy v historickém vzdělávání a navrhuje jejich možný přenos do zdejšího vzdělávacího prostředí při zohlednění jeho specifik.
Více
Bohumil Melichar, Tereza Arndt, ÚSTR
Hmotný artefakt jako klíč k pochopení minulosti
Předměty používané v minulosti jsou autentickým otiskem lidské činnosti. Z toho titulu asi není pochyb o tom, že jim ve výuce historie náleží své místo. Jakým předmětům však vyhrazujeme tento prostor? Jak je vybíráme a co mají našim studentům předávat? Lze je postavit do centra zájmu nebo jsou natrvalo odsouzeny k podpůrné roli ilustrace? Pro zodpovězení těchto otázek je klíčové ohledávat vztahy mezi prameny textového charakteru, didaktickými cíli a vybranými předměty. V praktické rovině se zaměříme na didaktickou práci s takovými typy objektů, jako jsou sochy rudoarmějců, památky dělnického hnutí nebo předměty spojenými s rodišti komunistických funkcionářů. Cílem bude představit možnosti, jak ze zajímavosti na okraji výkladu udělat ústřední téma badatelské výuky moderních dějin.
Více